( گزارش چهارمین دوره مسابقات فرمول 1 ـ 2005 )

معجزه استراتژی

 

در گزارش یکی از مسابقات قبلی اشاره ای کوتاه به نقش استراتژی درمسابقات داشتم و اینکه گاه نتیجه یک مسابقه را استراتژیست یک تیم  تعیین می کند. پس از این دست استارتژیست های تیمها در تغییرات زمان ورود اتومبیلها به محوطه پیست بازتر بود و این زمان را با توجه به ورود دیگر تیمها به پیست  ، جایگاه راننده و شرایط مسابقه تغییر میدادند بطوریکه یک استراتژی موفق میتوانست نتیجه یک مسابقه را دگرگون کند کاری که بارها نبوغ ژان تور استراتژیست فراری با هماهنگی شومی مکار انجام داده است . اما در حال حاضر با سخت تر شدن قوانین مسابقات و محدودیت های اعمال شده مانند تحویل گرفتن ماشینها توسط FIA درست بعد از دور تعیین خط و عدم امکان دسترسی تیمها به اتومبیلهایشان تا زمان مسابقه که اتومبیلها را ناگزیر به سوخت گیری کامل برای مسابقه قبل از دور تعیین خط میکند سبب شده تا تیمها با پیش بینی شرایط مسابقه و وضعیت هوا قبل از شروع .... برای زمانهای پیت استاپ تصمیم گیری کرده و میزان سوخت مورد نیاز را نیز در باک اتومبیل ذخیره کنند این قوانین باعث کمرنگ تر شدن نقش استراتژیست ها در فصل جدید شده بود بطوریکه تیمها از قبل زمان پیت استاپ خود را معین میکردند اما آخرین مسابقه این فصل را باید دوره بازگشت استراتژیست ها دانست چرا که بی اغراق این استراتژی فراری بود که شوماخر را به جایگاه دوم مسابقه آخر رساند .

 

 

اما گزارش مسابقه :

اتومبیل جدید فراری کار خود را خوب آغاز نکرد شوماخر در اولین دور تعیین خط به رتبه سوم رسید در دور دوم نیز حداقل همین رتبه برای وی قابل پیش بینی بود که ناگهان در ورودی یکی از پیچها کنترل اتومبیل خود را از دست داد و برای لحظه ای وارد حاشیه خاکی پیست شد. بازبینی دوباره فیلمها نشان داد نقص فنی خفیفی منجر به خروج وی از پیست شد تا وی در مجموع دو زمان رده بندی  ، رتبه ای بهتر از 12 به خود اختصاص ندهد اما رتبه های اول تا سوم نصیب رایکونن  ، آلونزو  و باتن جوان شد.

مسابقه با شرایط عادی ادامه داشت و تغییرات زیادی جز خروج رایکونن در رده بندی رانندگان اتفاق نیافتاده بود تا کم کم زمان پیت استاپ ها فرا رسید معمولاً  تیمها با توجه به وزن موتور و وزن  اتومبیلها کمی زودتر یا دیرتر در طی 3 یا 4 دور همگی به داخل پیت میروند اما زمانیکه تمامی ماشینها پیت خود را انجام داده بودند معجزه اتفاق افتاد فراری آس برنده خود را رو  کرد در حالیکه همه منتظر ورود شوماخر به پیت بودند، شومی با اتومبیل خالی از بنزین خود که اینک سبک تر شده بود پیشا پیش اتومبیلها به راه خود ادامه داد و در طی 7 دور متوالی با شکستن رکورد و طی کردن یک دور پیست ( Fastest Lap )  با کمک آخرین سی سی های سوخت خود وارد پیت شد  تا پس از خروج از پیت با 10 رتبه صعود خود را دررده سوم ببیند. معمولاً  بعد از ورود و خروج اتومبیلها از پیت رتبه ها یک یا دو رده با توجه به مهارت تیمها در پیت استاپ جابجا میشود اما 10 رتبه جابجایی در جدول رده بندی حداقل در طی این چند سال که من مسابقات فرمول1 را بصورت کاملاً جدی دنبال میکنم چیزی در حد معجزه بوده است کاری که فراری، ژان تود و اعتماد به نفس شوماخر عامل آن بودند .

اما این تازه آغاز ماجرا بود شوماخر که انگار هیچگاه از مسابقات خسته نخواهد شد به همین امتیاز و رتبه قناعت نکرد و با سرعتی سرسام آور و مهارتی بی نظیر فاصله 25 ثانیه ای خود را با جنسن باتن که در رتبه دوم میراند تنها در عرض 20 دور جبران کرد تا پیش از ورود دوم باتن به پیت خود را به سپر عقب باتن برساند و آن چنان او را تحت فشار قرارداد تا درست در آخرین دور قبل از ورود باتن به پیت با سبقت گرفتن از وی رتبه دوم را از آن خود کند

 خروج آلونزو برای پیت دوم شومی را به مقام اول رساند اما با تمام تلاش فراری و پیت استاپی بسیار سریع ( 1/6 ثانیه ) باز هم شوماخر در پشت آلونزو از پیت خارج شد تا 13 دور باقیمانده را تماشاگران شاهد رقابتی بسیار جذاب و شانه به شانه از شوماخر و آلونزو باشند با این وجود تمام تلاش شوماخر برای بر هم زدن تمرکز آلونزو و سبقت گیری از او به جایی نرسید تا آلونزو مقام اول و شوماخر مقام دوم را از آن خود کند.

 

 

 

 

 

 

Grid

Time/Retired

Laps

Team

Driver

No

Pos

2

1:27:41.921 62 Renault Fernando Alonzo 5 1

13

0.2sec+

62

Ferrari

Michael Schumacher

1

2

3

 10.4secs+

62

BAR-Honda

Jenson Button

3 3

7

27.5secs+

62

McLaren-Mercedes

Alexander Wurz

10 4

6

34.7secs+

62

BAR-Honda

Takuma Sato

4 5

11

64.4secs+

62

Sauber-Petronas 

Jacques Villeneuve

11 6

5

70.2secs+

62

Toyota

Jarno Trulli

16 7

8

71.2secs+

62

Williams-BMW  Nick Heidfeld 8 8

4

83.2secs+

62

Williams-BMW  Mark Webber  7 9

15

83.7secs+

62

Red Bull Racing  Vitantonio Liuzzi 15 10

10

95.8secs+

62

Toyota Ralf Schumacher 17 11

18

1Lap+

61

Sauber-Petronas Felipe Massa 12 12

14

1Lap+

61

Red Bull Racing David Coulthard 14 13

16

1Lap+

61

Jordan-Toyota Narain Karthikeyan 19 14

17

2Lap+

60

Jordan-Toyota Tiago Monteiro 18 15

20

Hydraulics

20

Minardi-Cosworth  Christijan Albers 21 Ret

9

Electrical

18

Ferrari  Rubens Barrichello 2 Ret

1

Driveshaft

9

 McLaren-Mercedes Kimi Räikkönen 9 Ret

19

Clutch

8

Minardi-Cosworth Patrick Friesacher 20 Ret

12

Accident

5

Renault

Giancarlo Fisichella

6 Ret


 

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد حسین چهارشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 02:20 ق.ظ http://abc2005.blogsky.com

سلام
ولی به نظر من باز هم شوماخر بهترینه

بنفشه چهارشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:28 ب.ظ http://www.2561904blogsky.com

چه خاکی تو سرم بکنم .میدونی چرا؟اخه از رالی هیچی نمیدونم.اهانننننننننننن فهمیدم میخونم یاد میگیرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد