رنو تولید لوگان در روسیه را آغاز می کند

 

 

لویی شوایتزر ( Louis Schweitzer )  ، مدیر عامل رنو، در حضور آقای یوری لوجکف ( Youri Loujkov ) شهردار مسکو، کارخانه آوتوفراموس ( Avtoframos ) را که کارخانه روسی وابسته به رنو می باشد را افتتاح کردند.

روسیه بعد از رومانی دومین کشوری است که تولید لوگان در آن به انجام می رسد. بازار اتومبیل در روسیه به شدت در حال رشد   می باشد و عرضه این خودرو به بازار با نشان رنو در اواخر تابستان 2005 شروع خواهد شد .

 

کارخانه آوتوفراموس که 230 میلیون یورو برای آن سرمایه گذاری شده است ظرفیت تولید 60000 خودرو در سال را داراست. این کارخانه تمام ابزارها و روش های سیستم صنعتی رنو را که به نوبه خود یکی از کارآمدترین سیستم های صنعتی دنیا محسوب می شود را به نمایش گذارده است.

 

تاسیس و استقرار رنو در روسیه که از سال 1998 با یک پیمان مشارکت با شهرداری مسکو آغاز شده بود ، در سال 2003 هنگامی که گروه تصمیم به سرمایه گذاری ای به مقدار 230 میلیون یورو برای تولید خودروی جدید خود، لوگان، گرفت به پیشرفت بزرگی نائل شد. این سرمایه گذاری به آوتوفراموس که امروزه 76% آن متعلق به رنو و 24% آن متعلق به شریکش که همان شهرداری مسکو است می باشد این امکان را می دهد تا با ظرفیت تولید اولیه 60000 خودرو در سال کار خود را آغاز کند.

 

لوگان در اواخر تابستان سال 2005 با نشان رنو در بازار روسیه عرضه خواهد شد. این خودروی خانوادگی ، مدرن، قابل اعتماد و نیرومند برای طیف وسیعی از مشتری ها و در کشورهایی که پتانسیل بالایی برای رشد دارند، در نظر گرفته شده است . این خصوصیات با کشور روسیه که 80% بازار اتومبیلش را خودرو زیر 8000 یورو تشکیل میدهد کاملاً  متناسب است.

 

افتتاح کارخانه آوتوفراموس نخستین گام در جهت گسترش بین المللی برنامه لوگان محسوب می شود. لوگان که از سال 2004 در کارخانه داچیا ( Dacia ) در پیستی ( Pitesti ) در رومانی ، تولید می شود، در سال 2005 در روسیه، مراکش و کلمبیا  ، در سال2006 در ایران و در سال 2007 در هند تولید خواهد شد و در راستای این امر امسال عرضه این خودرو در بازار بیش از سی کشور دنیا در اروپای مرکزی و شرقی، در آفریقا، در خاورمیانه و آمریکای لاتین و همینطور اروپای غربی، از ژوئن 2005 گسترش خواهد یافت. در مجموع رنو هدف فروش بیش از یک میلیون لوگان در سال 2010 را دنبال می کند.

 

موفقیت تجاری در بازار روس که از رشد بالایی برخوردار است

رنو در سال 2004  ، 16126 خودرو در روسیه به فروش رساند که نسبت به سال 2003  ، 42% رشد نشان می دهد. رنو با در دست داشتن سهم 6/4 درصدی در میان نشانهای خارجی در روسیه، بین سازندگان اروپایی خودرو در این کشور اول است و این موفقیت را مدیون دو خانواده از خودروهای خود است : خانواده مگان2 ( Megane II ) که در پایان فوریه 2005، 47% فروش را به خود اختصاص داده و موفقیت رنو در بازار خارج از اروپای غربی تحکیم نمود. خودروی دیگر نسخه سوم کلیو ( Clio ) می باشد که دومین جایگاه را با اختصاص 39 % از فروش به خود ، در اختیار دارد.

رنو یک شبکه توزیع حائز اهمیت را که امروزه شامل 60 نماینده فروش و 81 نقطه فروش در 41 شهر می شود را راه اندازی کرده است. این شبکه تقریباً تمام شهرهایی که بیش از 500000 نفر جمعیت دارند را پوشش می دهد. در مرحله بعد رنو قصد دارد تا در شهرهای با جمعیت بیش از 300000 نفر حضور داشته باشد.

این شبکه بر یک مرکز تشکیلاتی رنو تکیه دارد که هماهنگ کنندگان فنی را تربیت می کند تا بتوانند خدمات پس از فروش را بخوبی ارائه دهند. این مرکز که در سال 1999 تاسیس شده، تا کنون 1800 متخصص را تربیت نموده است. یک دفتر فروش لوازم یدکی مرکزی به نمایندگان اجازه می دهد تا تمام قطعات تعویضی مورد نیاز خود را در کمتر از 24 ساعت بدست آورند. امداد خودروی رنو، که خدمات امداد فنی را به رانندگان ارائه می دهد از سال 2001 در روسیه بوجود آمده است.

با جمعیتی معادل 142 میلیون نفر، بازار اتومبیل روسیه دارای ظرفیت بالقوه بالایی است. چرا که در حال حاضر به ازای هر 1000 نفر فقط 167 خودرو وجود دارد. بازار اتومبیل در روسیه از سال 2000 تا 2004  ، 30 % رشد نشان داده است که بسیار بیشتر از رشد بازارهای کشورهای اروپای غربی ،ژاپن یا ایالات متحده می باشد.

در سال 2004 بازار خودرو در روسیه به 1382872 خودروی سواری و سبک تجاری رسید که به سه گروه تقسیم می شود. در راس، سازندگان روس قرار دارند که در سال گذشته 1028000 دستگاه خودرو را وارد بازار کردند. خودروهای خارجی وارداتی که در سال 2004 در روسیه به فروش رفتند بالغ بر 280000 دستگاه می شود که رشد اندکی را نشان می دهد، و بالاخره خودروهای خارجی که در روسیه تولیدمی شوند با 70000 دستگاه، جایگاه محدودتری را در سال 2004 به خوداختصاص داده اند ولی با رشد زیاد و سریعی همراه هستند.

ساختار بازار تحت تاثیر دو فاکتور اساسی می باشد : بودجه کم که انتخاب اغلب مصرف کنندگان را محدود می کند و از طرف دیگر یک تقاضای در حال افزایش برای خودروهای خارجی 80% خودروهایی که در بازار روسیه به فروش رفته اند به کمتر  از 8000 یورو معامله شده اند.

در چنین شرایطی بوگان یک موقعیت استراتژیک عمده خواهد داشت . لوگان جدا از اینکه خودش یک خودروی بی همتا برای بازار روسیه می باشد ، با باز کردن راه برای ورود دیگر خودروهای رنو در این بازار ،  به رنو اجازه می دهد تا طیف مشتریان وسیع تری را در اختیار داشته باشد.

 

یک پروژه صنعتی عظیم :

رنو 230 میلیون یورو برای ساخت کارخانه آوتوفراموس سرمایه گذاری نموده است که تا به امروز مهمترین سرمایه گذاری یک سازنده اروپایی درکشور روسیه محسوب می شود.

در کادر برنامه لوگان، 

کارخانه آوتوفراموس مسکو یکی از نخستین کارخانه هایی است  که پروسهCompletely Knocked Down ): CKD ) را اجرا می کند. قطعات یا در روسیه و توسط قطعه سازان محلی تولیدمی شود و یا در کارخانه داچیا ( Dacia )  در رومانی که در این صورت در دفتر مرکزی قطعات که در نزدیکی کارخانه قرار دارد جمع آوری شده و از راه زمینی به روسیه فرستاده می شود. تولید خودرو در کارخانه آوتوفراموس ازطریقه سه کارگاه اصلی صورت می گیرد : بدنه سازی که در آن عناصر بدنه خودرو به هم جوش داده می شوند  ، رنگ آمیزی و مونتاژ ، آهنگ تولید در این کارخانه 12 خودرو در ساعت خواهد بود.

 

مانند تمام کارخانه های گروه رنو، کارخانه آتوفراموس نیز دارای سیستم تولید رنو  Systeme de Productoin Renault ) :SPR) می باشد که سازمان ها و روش های عملکرد صنعتی را به طور دقیقی نشان می دهد. SPR بهترین کارهای صنعتی مجموعه را هدف قرار می دهد،  آنها را بین سایر واحدها ترویج می کند و همواره در جستجوی بهتر کردن عملکردها و ادامه استانداردها می باشد.

 

SPR شامل سطوح مختلفی از کنترل کیفیت می باشد . کنترل خودکار ( Autocontrol ) توسط هر یک از اپراتورها انجام می شود . در قسمت خروج هر یک از کارگاه ها یک کارشناس مجرب کیفیت مجموعه را چک می کند. در پایان زنجیره نیز در زبندی و عایق کاری خودروها بازبینی شده و تمام عملکردهای الکترونیکی و مکانیکی چک می شوند . سپس هر خودرو بر روی صفحات مدور متحرک و یا بر روی پیست قرار می گیرد تا کیفیت مونتاژ تایید شود.

این کیفیت بالا در عمق ارتباطات رنو و قطعه سازانش نیز به چشم می خورد. طرح های به روز کردن قطعات و استانداردها با قطعه سازان روس به طور مشترک به انجام رسیده اند و پیشرفت ها  توسط کارشناسان رنو بدقت دنبال می شود. در ابتدای تولید لوگان سهم تولید کنندگان محلی از آن 20% قطعات خودرو می باشد که طرح هایی برای افزایش این سهم در درست ارجاست . مذاکرلاتی با قطعه سازان بزرگ در مراحل نهایی انجام است تا این قطعه سازان رنو را در روسیه یاری دهند و همکاری هایی بین رنو و شرکت های روسی بوجود آید. 

 تا کنون رنو با 5 قطعه ساز روسی قرارداد امضا نموده است :

 زیل ( ZIL )، تامین کننده قطعات پرسی، 

اینترکس4 ( Interkos IV ) که یک ابزار پرسکاری را برای استفاده زیل تدارک می بیند، 

بورگلاسورکس ( Bor Glassworks) که مجموعه شیشه های لوگان را تامین می کند،

 الاست تکنولوژی ( Elast Technologies ) ( برای تولید گلگیرها )

سوتکس ( Sotex ) ( برای تولید نشیمن صندلی ها ).

 

یک سیاست منابع انسانی آینده نگر

کارخانه آوتوفراموس در حال حاضر 8000 نفر پرسنل دارد که 540 نفر از این افراد در بخش تولید کار می کنند. متوسط سن کارمندان این کارخانه 32 سال می باشد و زنان 30 % کل کارمندان را تشکیل می دهند. تمام افراد تیم سرپرستی (  شامل مدیران کارگاه و مدیران تیم های کاری ) دوره آموزشی اختصاصی را به مدت یک هفته تا چند ماه در کارخانه رنو واقع در فرانسه، ترکیه و رومانی گذرانده اند.

تا پایان مارس سال 2005، 112000 ساعت آموزش برای پرسنل کارخانه اجرا شده است.

این کارخانه قصد دارد طی یک برنامه استخدام فشرده بمنظور پاسخدهی به نیازهای تولید خود، تعدادی کارگر تولید، تکنسین ، انباردار و اپراتور ماشین های سنگین ( مانند تراکتور ) را استخدام کند. لذا در خلال 2005 مجموعاً 1000 نفر کارمند که 850 نفر از آنها کارگران تولید می باشند استخدام خواهند شد. در انتهای سال 2006 یعنی زمانی که کارخانه با تمام ظرفیت نیروی انسانی خود کار می کند، مجموع نیروی انسانی آن به 2000 نفر خواهد رسید.

تمام کارگران تولید در مدارس کارآموزی ( پیشه وری ) که تحت نظر SPR می باشند، آموزش خواهند دید و  موارد لازم برای دستیابی به استانداردهای لازم کیفی کار را فرا خواهند گرفت. سپس هر کارگر در پست کاری خود نیز آموزش می بیند. لذا زمانی که این آموزش اجباری به اتمام رسید و مهارت کارگر اثبات شد، او مسئول پست خود خواهد بود.

 

هدف : فروش 100000 دستگاه خودرو در روسیه در سال 2008

پیش بینی رشد 6 درصدی بازار اتومبیل در سال 2005 در روسیه این مطلب را می رساند که بیش از 4/1 میلیون وسیله نقلیه که یک سوم آنها خارجی می باشند در این بازار فروحته خواهد شد. پیش بینی های آتی حاکی از رشد بازار در سالهای بعد از آن خواهد بود که عایدی زیادی را برای تولیدکنندگان محلی و خارجی خودرو به همراه خواهد داشت. لذا مجموع این پیش بینی ها حجم فروش 600000 دستگاه خودرو را در سال 2008 برای روسیه در نظر دارد .

در همین راستا، شرکت رنو فروش سالانه 100000 خودرو در روسیه تا سال 2008 را برای خود تعیین نموده است که از این تعداد 60000 دستگاه، خودروی لوگان میباشد که در کارخانه آوتوفراموس ساخته می شود. بررسی دو برابر کردن ظرفیت تولید این کارخانه در همین برهه زمانی و رساندن آن به 120000 خودرو در هر سال نیز در دست مطالعه میباشد.